< etusivulle

Mika Malk kävi myyjäkurssin vuonna 2000


Kelloseppäkoulun kurssilta sain sen välttämättömän tietoperustan ja toisaalta kipinän, joka sinetöi suuntautumiseni alalle. Ihan erityisesti minuun teki vaikutuksen se, mitä opimme jalokivistä. Silloinen opettajamme Asko Kujanpää antoi avaimet niin kiehtovaan maailmaan, että hakeuduin heti Kelloseppäkoulun kurssin jälkeen timantinluokittelukurssille. Sattumalta Lindroos-yhtiön silloinen toimitusjohtaja oli samalla kurssilla ja niin siinä sitten kävi, että heti timanttikurssin päätyttyä hän soitti minulle ja kysyi tulisinko Lindroosille töihin. Ja tulinhan minä, aloitin heti seuraavana maanantaina. Tulin alun perin Mikonkultaan, jossain vaiheessa oli Lindroosin toisessa myymälässä ja vuodesta 2011 lähtien olen sitten ollut taas täällä Mikonkullassa. Nykyään Lindroosin yhtiöillä on neljä myymälää. Niistä kaksi on Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Tämä on tiimityötä, ei meillä ole ketään erikseen nimetty myymälästä vastaavaksi. Meitä vakituisia on täällä neljä, lisäksi on tilapäisiä ja osapäiväisiä työntekijöitä. Totta kai vastaamme toiminnastamme omistajille, mutta he puolestaan luottavat hyvin pitkälle meidän asiantuntemukseemme. Meidän työhömme kuuluu varsinaisen myyntityön lisäksi tuotteiden valitseminen ja ostaminen myymälään, niiden laittaminen myyntikuntoon ja niiden esillepano. Ja siisteys, se on tällaisessa myymälässä tärkeätä ja sitä on ahkerasti ylläpidettävä. Nämä kiiltävät pinnat ja lasit kun näyttävän niin armottoman pian kaiken kadulta tulevan pölyn ja lian. Tällaiseen myymälään tultaessa asiakkaan pitää voida tulla ympäristöön, joka on tavallaan hiukan arjen yläpuolella. Sillä unelmista ja mielihyvästä, tunteestahan näissä tuotteissa on paljolti kysymys! Siksi meidän on hoidettava siisteys ja järjestelyt myös niin, ettei se näy asiakkaalle. Näyttämön on oltava aina valmis, kun asiakas tulee sisään. Silloin pannaan kaikki asiaankuulumattomat välineet heti pois. Myymälällä on oltava tyyli ja henki ja me olemme osa sitä.

 


Tällä alalla hyvien asiakassuhteiden pohjana on luottamus – ja se perustuu meidän osaamiseemme ja tietopohjaamme.


 

Tällä alalla hyvien asiakassuhteiden pohjana on luottamus – ja se perustuu meidän osaamiseemme ja tietopohjaamme. Sanoisin, että asiakkaiden vaatimustaso on tässä suhteessa jopa noussut sinä aikana kun olen itse alalla työskennellyt. Meidän on pystyttävä selittämään asiakkaalle esimerkiksi mikä ero on 14 karaatin ja 18 karaatin kullalla. Samoin se, miksi valkokultaisen korun korjaaminen tulee kalliimmaksi kuin keltakultaisen. Meidän on pystyttävä myös ottamaan vastaan huollettava tai korjattava kello ja osattava kysyä siihen liittyvät tiedot eteenpäin välitettäväksi.

 

Nykyään monenlaisten tuotteiden myyjät pyrkivät usein puhumaan asiakkaan pyörryksiin. Se voi minusta kuitenkin olla varsin huonoa asiakaspalvelua. Pikemminkin väitän, että tällä alalla kaiken a ja o on asiakkaan kuunteleminen. Siitä on lähdettävä liikkeelle, on kyseessä sitten uuden tuotteen myyminen johonkin tiettyyn tarkoitukseen tai kellon tai korun huolto tai korjaus tai muu asia. Asiakasta on todella maltettava kuunnella. Se on tärkeä tekijä myös luottamuksen syntymisessä. Aika paljon meillä – ja uskoakseni myös muissa alan liikkeissä – on kanta-asiakkaita tai vakioasiakkaita. Tyytyväinen asiakas tulee toisen ja kolmannenkin kerran, eikä ole lainkaan harvinaista, että joku on käynyt samassa liikkeessä jo vanhempiensa kanssa.

 


Asiakasta on todella maltettava kuunnella. Se on tärkeä tekijä myös luottamuksen syntymisessä.


 

Täytyy kyllä todeta, että itse olen saanut joitakin verkostoja myös sitä kautta, että alun perin ala valitsi minut, enkä minä alaa. On joitakin alan toimijoita, jotka muistavat minut jo sellaisena kuin olin 8-vuotiaana. Isäni on nimittäin kultaseppämestari, jolla oli pitkään verstas Helsingissä Erottajalla. Sitten kun koulut tuli käytyä ja kielitaitoa hankittua esimerkiksi vaihto-oppilaana, ei kuitenkaan ollut selvää, miten ja mistä löytäisin paikkani. Myyjäkurssi sen ratkaisi, kaupallinen ala kiinnosti ja sopii minulle. Ei kello- tai kultasepäksi opiskeleminen ollut minun juttuni. Asiahan on aika pitkälle persoonallisuuskysymys.

Kello- ja jalometalliala on tunnetusti suhdanneherkkä ja muutoinkin herkkä vaihteluille. Meidän tietoperustassamme, esimerkiksi Kelloseppäkoulun myyjäkurssin opetuksissa, on kuitenkin se hyvä puoli, että ne eivät vanhene. Miten jalometallit, -kivet ja arvokkaat kellot toimintaperiaatteineen muuttuisivatkaan! Totta kai tulee uutuuksia ja trendejä sun muita ja valikoimat liikkeissä vaihtuvat. Mutta myymiemme tuotteiden valmistajat pitävät myyjät kyllä ajan tasalla, he esittelevät auliisti tuotteitaan ja antavat niiden käyttöön liittyvää koulutusta. Siihen sitten osallistutaan kussakin liikkeessä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Kelloalaa hallitsevat hyvinkin pitkälle kellomerkit ja niiden uutuuksia ja trendejä esittelevät Baselin vuosittaiset messut. Sieltä sanellaan askelmerkit, jotka sitten toteutuvat eri mittakaavoissa eri tavoin. Kaiken kaikkiaan arvokkaiden kellojen markkinat Suomessa ovat pienet, vaikka yleinen kiinnostus kelloja kohtaan onkin kasvanut ja kasvaa. Korujen suhteen tilanne on paljon monipuolisempi, eikä niin tarkkaan määritelty kuin kellojen. Maailmalla järjestetään paljon koruihin liittyviä messuja ja tapahtumia. Esimerkiksi Vicenzan jalokivi- ja jalometallimessut Pohjois-Italiassa ovat yksi tärkeimmistä ja kiinnostavat varsinkin meitä eurooppalaisia.

Joskus kello- ja jalometallialan tuotteita kritisoidaan konservatiivisuudesta. Eikä asiakkaita kaikkein radikaaleimmille kokeiluille tällä alalla kovin helposti löydykään. Eikö kuitenkin ole kiehtovaa ja oikeastaan lohdullista, että tällaisissa tuotteissa ihmisiä puhutteleekin juuri ajaton kauneus, kuten koruissa? Tai ajan mittaamisen ihme ja sen tyylikäs toteutus, kuten kelloissa?


< etusivulle
< erikoismyyjäkurssi syksyllä 2017


Teksti: Liisa Kunttu | Kuvat: Heikki Kunttu | toteutus: monimediatoimisto KUTOMO |
Julkaisija: Kelloseppäkoulu | Vanha maantie 11, 02650 Espoo | Puhelin: +358 9 4355 770 |