Kortela Valta

Kelloseppäkoulusta valmistuneiden yrittäjätarinat
osa 1- Kortela Valta

Olemme Kelloseppäkoulusta vuonna 2023 valmistunut kaksikko. Olemme motivoituneita tuomaan korkealaatuista käsityötä suomalaiseen kellovalmistukseen. Meidän ehdoton vahvuutemme on osaamisemme monipuolisuus. Renellä on pitkä tausta käsin tekemisestä ja valmistuksesta muiden harrastustensa pohjalta. Rakkaus kaikkeen mekaaniseen sai Renen lähtemään kelloalalle lukiokoulutuksen jälkeen. Kellojen parissa Renen erityinen mielenkiinnon kohde on komplikaatiot, eritoten kronografit ja repeteerit. Roopella vastaavasti on taustalla kaupallinen korkeakoulututkinto, kymmenen vuoden kokemus talouden sekä myynnin ja markkinoinnin rooleista kansainvälisessä premium kuluttajatuoteyhtiössä. Vasta Kelloseppäkoulussa ja käsitöiden äärellä hän viimein koki olevansa oikeassa paikassa. Kelloista puhuttaessa Roope hurahti käsinviimeisteltyihin huippukelloihin jo ennen Kelloseppäkouluun hakemista. Eräänlaisena kellograalina hankittu Lange 1 vaihtui kuitenkin koulun edetessä täysin varusteltuun Schaublin 102N sorviin, joka on kellosepänverstaamme kruununjalokivi.

Rene Valta
Kelloseppä Rene Valta

Yhteinen kelloprojektimme käynnistyi toisena vuonna koulussa onnistuneen yhteisprojektin jälkeen. Aloimme silloin suunnitella yhteistä kurssikelloa koulun päättötyöksi. Jo heti kurssikellon suunnittelussa otimme huomioon yhteisen halumme ja unelmamme omien kellojen valmistuksesta ja käytimmekin sitä harjoitteluna valmistekellon tekemiseen. Ensimmäisen kellomme ”EKA”:n suunnittelu alkoi jo kouluaikana kun saimme varmistettua tuen projektiin alan huippuosaajalta. Ensimmäinen suuri päätös oli pohjakoneiston valinta. Lopulta päädyimme Omegan 1950-luvun 266-kaliperiin sen korkean laadun (breguet-spiraalin laadukkaat rattaat, rellit ja liipotin painoruuveilla), hyvän saatavuuden ja koon takia. Tämän jälkeen Roope pääsi tekemään 3D-mallia kellon kokonaisuudesta. Otimme siihen vaikutteita koneiston aikakauden design-kielestä sekä siltojen muotoilussa että taulun ilmeessä ja yksityiskohdissa. Päätimme, että valmistamme kelloon itse niin paljon osia kuin tässä vaiheessa oli kohtuullisilla resursseilla ja ajankäytöllä mahdollista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kellon taulu, osoittimet, nuppi, sillanruuvit sekä koneistonkiinnitysruuvit on valmistettu verstaallamme kokonaisuudessaan. Kellon kuoriaihio on lankasahautettu Porvoossa, jonka jälkeen sorvaus ja viimeistely on tehty verstaalla. Kellon sillat on koneistettu Suomessa meidän suunnitelmiemme mukaisesti ja ne on loppumuotoiltu ja viimeistelty verstaalla kestämään vertailua mihin tahansa kelloon. Taulu on tehty alusta asti verstaallamme käyttäen laserkaiverrinta ja monivaiheisia viimeistelytekniikoita, ja osoittimet on samalla tapaa tehty raakalevystä viimeistelyyn asti omasta takaa. Kaikki nämä komponentit yhdistyvät harmonisesti luomaan erittäin viimeistellyn, joka päiväiseen käyttöön soveltuvan kellon, joka ei pelkää makrokuvaamista ja tulee kestämään aikaa sekä mekaanisesti että visuaalisesti.

Kelloseppä Roope Kortela

Yrityksemme arvot

Läpinäkyvyys

– filteröimäton live stream kellovalmistuksestamme

Tinkimättömyys

– käsin viimeistely osassa kuin osassa

Itsenäisyys

– pyrimme valmistamaan itse alusta pitäen kaiken, mikä vain on mahdollista

Yrityksemme tavoitteet

Tavoitteemme ei ole luoda pyörää uudelleen, mutta tuoda avoimuutta ja läpinäkyvyyttä huippuluokan kellovalmistukseen. Tahdomme tuoda alati digitalisoituvaan tuottotavoitteiden ympärillä pyörivään maailmaan jonkin hyvin ja tinkimättömästi valmistetun ja aikaa kestävän laadukkaan esineen.

Suurin haaste

Projektin haastavin osuus on ollut rahoituksen löytäminen. Se vaikuttaa edelleen sillä tavoin, että meillä ei ole välttämättä riittävästi aikaa odottaa, että löydämme kelloille ostajia toivomallamme hinnalla. Tämä siitä huolimatta, että saamamme palaute Instagramissa tehdyn ”lanseerauksen” jälkeen on ollut erittäin rohkaisevaa ja hintapyyntiämme on kommentoitu mm. seuraavasti: ”the price is very very reasonable for the work you’ve put into this”.

Koulun opit

Koulussa opitut taidot kellojen käsittelyssä ja korjaamisessa antoivat erinomaisen pohjan, jonka päälle rakentaa. Kurssikelloprojektimme rooli on ollut merkittävä, johon tukea saatiin sekä opettajilta että ulkomailla suoritetuista vaihto-oppilasjaksoista ja omatoimisesta opiskelusta.

Kenelle voimme suositella koulua

Opiskelua Kelloseppäkoulussa voi lämpimästi suositella kenelle vaan, jolla on kiinnostusta hienomekaniikkaa ja/tai kelloja kohtaan ja jolla on rauhallinen ja etenkin pitkäjänteinen luonne.

Mitä yrittäjyys kellovalmistuksessa vaatii

Emme ota/osaa ottaa kantaa siihen, mitä yrittäjyys kelloalalla (kellojen huoltohommissa vaatii), mutta jos haaveena on kellojen valmistus Suomessa niin sanoisimme, että siihen vaaditaan vähintään:

1. Idea / kulma – meillä huippuluokan käsin viimeistelty kello ja tilaajan mahdollisuus seurata kellonsa valmistumista live striimissä

2. Uskoa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin

3. Riittävästi pääomaa  – mm.toimitila, koneet, työkalut, raaka-aineet, alihankintakustannukset

4. Tukea – mentori

5. Verkosto – muut kellovalmistajat Suomessa ja ulkomailla, yhteistyökumppanit/alihankkijat, toimittajat raaka-aineille ja työkaluille yms.

KortelaValta EKA